Conferinta de presa privind analiza litoralului romanesc in sezonul 2014

   10689660_714445401967369_857960757871650641_n.jpg

 

   In data de 16 septembrie 2014, a avut loc la Hotel Tomis din stațiunea Mamaia, Conferința de presă organizată de Asociația Națională a Agențiilor de Turism din România (ANAT), în cadrul căreia a fost prezentată analiza litoralului românesc în sezonul 2014.

     La conferință au participat ca speakeri dna Lucia Morariu, Președinte ANAT, dl. Alin Burcea, Vicepreședinte ANAT, dna Linica Stan, Director General THR Marea Neagră,  dl. Nicolae Bucovală, Președinte Asociatiei Patronale Mamaia, dna Corina Martin, Președinte ALDD, Ciprian Popescu – Vicepreşedinte ANAT şi Preşedintele Comisiei de Incoming şi Aurelian Marin Preşedintele Regiunii Sud-Est.

     Din partea FPTR a participat dl Mohammad Murad, Președinte, dl. Dragos Răducan, Vicepreședinte și Teodora Pilaf, Head Office Manager.

      În cadrul conferinţei de presă, ANAT a prezentat bilanţul sezonului estival 2014 din punctul de vedere al agențiilor de turism, perspectivele anului următor, proiectele/propunerile pentru îmbunătăţirea activităţii industriei turismului, investiţiile realizate pe litoral, posibilităţi de agrement în sudul litoralului, cât şi despre sistemul all inclusive pe litoral.

     În topul stațiunilor de pe litoral conduce Mamaia-Năvodari, urmată de Eforie Nord, Saturn, Neptun, Jupiter, Venus, Olimp, Mangalia, Costinești, Cap Aurora, Eforie Sud. Per total, creșterea de vânzări prin agenții de turism pentru litoralul românesc a fost de 2% pentru sezonul 2014, iar peste 50% din vânzările prin agenții de turism se fac pentru Mamaia și Năvodari. Din totalul vânzărilor prin agenţii pentru destinaţiile interne, litoralul reprezintă circa 79%, iar celelelate destinaţii reprezintă 21% din vânzări.

     Valoarea medie a pachetului/turist a fost de 599 lei, în creştere de 2% faţă de vara anului precendent, în timp ce valoarea celorlalte destinaţii din țară, a fost de 621 de lei, au anunțat reprezentanții Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), pe baza unui sondaj realizat de asociație.

     Evoluţia vânzărilor pe staţiuni prin agenţiile de turism, în 2014 faţă de 2013, cea mai vândută stațiune a fost Mamaia şi Eforie Nord. Cu toate acestea, conform unui studiu ANAT, vânzările pentru Saturn au crescut cu 11%, pentru Neptun cu 16%, Jupiter 2%, Venus 25% (se fac simţite efectele investiţiilor hoteliere), Mangalia cu 6%, Cap Aurora 7%, Eforie Sud 20%, în timp ce pentru Olimp au scăzut cu 10% datorită lipsei investiţiilor şi a infrastructurii locale, Costineştiul cu – 25% din cauza evaziunii fiscale.


     Programele speciale menite să susţină vânzările pentru destinaţiile interne, între care şi litoralul românesc, promovate de ANAT, împreună cu FPTR, au înregistrat creşteri: Înscrieri Timpurii (creştere 7% şi cumulează 20% din vânzări), Zile Gratuite de Vacanţă (20% creştere, dar cumulează încă doar 5% din vânzari), Litoralul pentru Toţi (creştere 10% şi reprezintă 3% din vânzări). Serviciile tip all inclusive vândute pe litoral prin agenţii au înregistrat o creştere de 20%.

     Pe lângă vechile programe, derulate de mai mulţi ani, începând de anul viitor, va fi lansat „Seniori pe litoral“, care se adresează persoanelor în vârstă. Programul care se va derula la capetele de sezon va oferi turiştilor de vârsta a treia trei mese pe zi şi una – două excursii în judeţul Constanţa.

     Conform sondajului realizat la nivelul a peste 50.000 de turiști, valoarea medie a pachetului turistic a fost de 720 lei în Mamaia, 567 lei în Eforie Nord, 499 lei în Olimp, 486 lei în Saturn, 481 lei în Venus, 462 lei în Jupiter, 449 lei în Cap Aurora, 426 lei în Costinești, 417 lei în Neptun şi 312 în Eforie Sud.

       Concluzia agenţiilor de turism a fost că “Anul 2014 a adus cu el o sensibilitate mărită a turiștilor pentru raportul preț-calitate, cu o orientare preponderentă către criteriul preț. Iată de ce stațiunile de pe Litoralul Verde (zona Eforiilor si a Mangaliei), acelea în care se fac vizibile investiții în infrastructura locală și, mai ales, investiții hoteliere și în care prețurile sunt sensibil mai mici decât în Mamaia, au început să aibă creșteri de vânzări mai importante. Și, deși acestea sunt încă departe de a concura cu Mamaia/Năvodari, fiecare în parte, împreună și cu o susținere a unei dezvoltări sustenabile, axată mai mult pe ceea ce pot aduce ele nou în peisajul turistic de litoral al României, pot redeveni o destinație turistică de forță. Infrastructura, spații verzi, parcuri, promenade, locuri de joacă pentru copii, siguranța turiștilor, liniștea vacanțelor pentru familiile cu copii, clădiri mai puține și mai frumoase, logică în amenajarea stațiunilor și susținerea bazelor de cură balneară, tratament și spa, acestea sunt valorile pe care Litoralul Verde trebuie să și le asume!”, a declarat Lucia Morariu, președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism.

     Hotelierii şi investitorii în turism au solicitat ferm modificări legislative urgente care să atragă dezvoltarea investiţiilor hoteliere şi o mai puternică promovare a cu ţările vecine care vând un produs turistic similar, reducerea TVA şi aplicarea acestei reduceri la destinaţiilor româneşti.

       “În prezent, nu avem un canal de comunicare cu ministerul de resort. Este în defavoarea noastră, deoarece România are acum o șansă de a profita de beneficiile turismului pentru că în acest moment au dispărut o serie de destinații de vacanță din zona Uniunii Europene. România este un produs turistic care poate concura cu Grecia și Turcia dacă se fac investiții”,  Există o creștere de 25% pe zona de all inclusive. Acesta este un produs foarte căutat, dar din păcate, din cauza taxelor și impozitelor sunt puțini hotelieri care îl pot oferi. Turismul înseamnă imagine și comunicare, iar noi nu avem un canal de comunicare cu ministerul de resort. Din totalul încasărilor hotelierilor peste 35% sunt impozite și taxe locale și centrale”, a spus dl președintele Mohamad Murad.

      Patronatele din turism și-au exprimat dezacordul față de proiectul de lege privind descentralizarea, proiect propus de Departamentul pentru IMM-uri, Mediul de Afaceri și Turism. Printre problemele pe care reprezentanții patronatelor din turism le vor rezolvate prin colaborarea cu autoritățile statului se află aplicarea impozitului specific, implementarea legii voucherelor de vacanță, a cotei de impozit pe clădire, scăderea TVA-ului la alimentația publică pentru pachetele de cazare-masă, precum și alocarea plajelor către hotelieri.

    “Dacă guvernanții vor avea un moment de rătăcire și vor reduce TVA, chiar dacă vor scădea prețul utilităților, noi vă garantăm că vom micșora tarifele la cazare. Dar în condițiile actuale, cu acest TVA, cu aceste prețuri la utilități, vom menține tarifele și pentru 2015 așa cum sunt acum. Vor fi cazuri de hotelieri care din cauza investițiilor mari în extinderi, piscine etc. vor crește ușor tarifele”, a declarat Nicolae Bucovală, președintele Patronatului Mamaia.
 
     Concluziile patronatelor de turism participante la conferinţa de presă a fost aceea că sezonul estival 2014 a fost mai bun faţă de anul precedent, datorită programelor speciale lansate de ANAT şi FPTR şi datorită suitei de evenimente atrase şi derulate în permanenţă în toate staţiunile de pe litoral.