Romania pe locul patru in topul celor mai ieftine destinatii de litoral

Creşterea taxelor, a preţului combustibilului, gazelor şi energiei, lipsa măsurilor de susţinere a turismului au făcut ca în România valoarea coşului de vacanţă să crească.

    Experţii de la Post Office Travel Money au monitorizat preţurile a opt produse alimentare şi nealimentare de uz comun, absolut necesare într-un concediu, în 40 de destinaţii de vacanţa de pe întreg mapamondul, mai puţin România. FPTR a continuat acest studiu introducând preţuri pentru produse şi servicii similare din țara noastră.

      Rezultatul acestei analize arată că România este o destinaţie turistică de litoral cu preţuri medii de vacanţă aflată pe locul patru, într-un top al celor mai ieftine destinații din Europa în urma competitorilor Bulgaria, Spania și Turcia dar înaintea Greciei, Croaţiei şi Franţei.

       România a scăzut cu două locuri faţă de 2012, când ocupa locul doi, comparativ cu aceleaşi destinaţii.

        Coşul de vacanţă analizat în acest raport a inclus următoarele articole: o masă pentru doi adulţi (include 3 feluri de mâcare și o sticlă de vin local), un pahar de vin, un pachet de țigări Marlboro Lights, o sticlă de bere locală, o apă minerală de 1, 5 l, o ceaşcă de cafea servită la o cafenea şi o sticlă de Coca-Cola, o cremă de protecţie solară cu factor 15

Tabel 1: Preţuri comparative pentru coşul zilnic - în topul celor 9 destinaţii de petrecere a vacanţei

 

Produse şi servicii

Bulgaria Sunny Beach

Spania Costa del Sol

Croatia   Kvarner

Grecia Corfu

Egipt   Sharm el‑Sheikh

Italia Sorrento

Turicia Marmaris

Franta    Nice

Romania Neptun

Ceasca cafea Bar/cafeanea

0,91

1,03

0,99

1,72

0,96

1,29

1,51

1,16

1,13

Sticla de bere locala Bar/cafenea

0,68

1,72

1,45

2,58

2,4

2,15

2,41

3,44

1,36

Sticla de Coca-Cola Bar/cafenea

1,13

1,03

1,74

2,58

0,96

1,72

1,51

3,01

1,36

Pahar de vin Bar/cafenea

1,81

1,51

1,74

2,58

3,84

1,72

3,02

3,44

1,13

O sticla de apa mineral de 1, 5 l Supermarket

0,45

0,33

0,58

0,35

0,48

0,82

0,75

0,86

0,9

Crema protectie solara factor 15 Supermarket

4,07

4,26

6,98

11,62

4,8

8,61

6,03

6,64

3,4

Pachet de tigari Marlboro

2,26

3,44

2,79

3,27

1,44

4,3

3,02

6,88

3,4

Cina pentru 2 persoane(include 3 feluri de macare si o sticla de vin local)

27,15

25,82

46,51

23,67

57,54

60,24

22,62

38,73

28,63

TOTAL CHELTUIELI

38,46

39,14

62,78

48,37

72,42

80,89

40,87

63,97

41,31

Preturile exprimate in euro

 

 

Top destinatii in functie de pretul cosului de vacanta - €

1

Bulgaria Sunny Beach

38,46

2

Spania Costa del Sol

39,14

3

Turcia Marmaris

40,87

4

Romania Neptun

41,31

5

Grecia  Corfu

48,37

6

Croatia   Kvarner

62,78

7

Franta Nice

63,97

8

Egipt   Sharm el‑Sheikh

72,42

9

Italia  Sorrento

80,89

 

           În urma analizei acestor date s-a constat că Bulgaria este cea mai ieftină destinaţie, potenţialii turişti suportând un cost total al coşului de vacanţă zilnic de 38,46 €, iar la polul opus considerată drept cea mai scumpă destinaţie de petrecere a vacanţei este Italia – Sorrento, unde turiştii vor cheltui 80,89 € pentru aceleaşi bunuri şi servicii.

           În aceste condiţii, România, ca destinaţie turistică poate fi considerată în continuare un chilipir pentru turiştii străini, unde aceleaşi produse costă 41,31 € însemnând o economie de 7,06 € pe zi, faţă de următoarea clasată, Grecia.

         Ţinând cont de aceste aspecte putem spune că nu preţurile sunt cele care împiedică turiştii străini să vină în România ci faptul că nu se ştie că ţara nostra este o destinaţie accesibilă de petrecere a concediilor în special în staţiunile de pe litoralul românesc.

       Chiar dacă pentru turiştii străini petrecerea vacanţei în Romanaia ar putea fi un chilipir, pentru majoritatea romanilor, vacanţă în propria tara rămâne un lux, datorită puterii scăzute de cumpărare a acestora.

 

FEDERAŢIA PATRONATELOR DIN TURISMUL ROMÂNESC

 

 

Relatii suplimentare:

Dr. ing. DRAGOS RADUCAN

Vicepresedinte FPTR

Tel 0744.544.056