Vacantele pe litoralul romanesc, dupa scaderea TVA la alimente, mai ieftine decat in tarile din zona

 

      Scăderea TVA la alimente a făcut ca valoarea coşului de vacanţă în stațiunile de pe litoralul românesc să scadă la 43 de euro, acesta devenind astfel cea mai ieftină destinație dintre cele monitorizate.
 
       Un studiu efectuat de site-ul Post Office Travel Money monitorizează, anual, preţurile a opt produse alimentare şi nealimentare de uz comun, în 40 de destinaţii de vacanţa, de pe întreg mapamondul, mai puţin România. FPTR a continuat acest studiu, introducând preţuri pentru produse si servicii similare din țara noastră.

         Anul acesta, rezultatul studiului arată că România se află pe locul I, (față de locul IV, anul trecut) fiind destinația turistică de litoral cea mai ieftina dintre cele noua analizate, unde turiştii cheltuie, în medie, 43,56 € pentru cele opt produse alimentare şi nealimentare de uz comun. În clasamentul celor mai ieftine destinații de litoral, după România se află competitori precum Bulgaria, Spania, Turcia, Grecia, Croaţia, Franţa, Egipt și Italia.

         "Scăderea TVA la alimente în luna iunie a făcut ca România să devină cea mai ieftina destinație dintre cele monitorizate. Prețurile au rămas pe loc, în timp ce în alte destinați au crescut cu 20%, în medie, față de anul trecut datorita inflației si ratei de schimb lira, dolar, euro. Daca s-ar introduce si impozitul specific pentru turism, am putea scădea si mai mult preturile.", a declarat Dragoș Răducan, prim-vicepreședintele executiv FPTR.

           Coşul de vacanţă analizat în acest raport a inclus următoarele articole: o masă pentru doi adulţi (include 3 feluri de mâncare și o sticlă de vin local), un pahar de vin, un pachet de țigări Marlboro Lights, o sticlă de bere locală, o apă minerală de 1,5 l, o ceaşcă de cafea servită la o cafenea şi o sticlă de Coca-Cola, dar și o cremă de protecţie solară cu factor 15.
 
Tabel 1: Preţuri comparative pentru coşul zilnic - în topul celor 9 destinaţii de petrecere a vacanţei
TABEL 2015

Produse şi servicii

Bulgaria Sunny Beach

Spania Costa del Sol

Croatia  Porec

Grecia Corfu

Egipt  Sharm el‑Sheikh

Italia Sorrento

Turicia Marmaris

Franta    Nice

Romania Neptun

Ceasca cafea Bar/cafeanea

1,19

1,36

1,52

2,83

1.83

2.83

2.15

2.27

1,35

Sticla de bere locala Bar/cafenea

0,9

1,72

2,28

3,96

4.22

3.4

3.44

4.7

1,35

Sticla de Coca-Cola Bar/cafenea

1,48

2,27

2,28

3,17

1.41

2.83

2.15

3.68

1,13

Pahar de vin Bar/cafenea

2,38

1,99

3,17

5,09

5.64

2.83

4.31

5.09

1,35

O sticla de apa mineral de 1, 5 l Supermarket

0,49

0,43

0,91

1,69

0,7

1.69

0.87

0.76

0,9

Crema protectie solara factor 15 Supermarket

5,36

5,59

9,12

10,07

11.27

13.58

8.57

7.08

3,39

Pachet de tigari Marlboro

2,98

4,48

3,8

4,29

2.81

5.66

4.31

7.92

3,39

Cina pentru 2 persoane(include 3 feluri de macare si o sticla de vin local)

35,73

33,94

54.73

44,13

73.83

79.2

38.71

58.84

31,70

TOTAL CHELTUIELI

50,53

51,78

77,81

75,23

101.71

112.02

64.51

90.34

43,56

Preturile exprimate in euro

 

 

Top destinatii in functie de pretul cosului de vacanta - €

1

Romania Neptun

43,56

2

Bulgaria Sunny Beach

50,53

3

Spania Costa del Sol

51,78

4

Turcia Marmaris

64,51

5

Grecia  Corfu

75,23

6

Croatia   Kvarner

77,81

7

Franta Nice

90,34

8

Egipt   Sharm el‑Sheikh

101,71

9

Italia  Sorrento

112,02

 

          În urma analizei acestor date aflăm că la polul opus, considerată drept cea mai scumpă destinație dintre cele analizate de FPTR este Italia – Sorrento, unde turiştii cheltuie, în medie, 112,02 € pentru aceleaşi bunuri şi servicii.

            Datorită prețurilor scăzute, țara noastră este o destinaţie accesibilă de petrecere a concediilor pe litoral, în comparație cu țările competitoare, având puterea de a atrage turiști străini.

           "Chiar dacă pentru turiştii străini petrecerea vacanţei în Romania ar putea fi un chilipir, pentru o parte dintre romani, vacanţa în propria tara rămâne un lux, din cauza puterii scăzute de cumpărare a acestora. Introducerea voucherelor de vacanta, însă, va face ca turismul intern să crească, oferind posibilitatea cât mai multor români să-și petreacă vacanțele în stațiunile de pe litoralul românesc", a mai spus Dragoș Răducan. 

            Anul trecut, litoralul românesc ocupa locul IV în topul celor mai ieftine noua destinatii de litoral, analizate de FPTR, fiind devansata de Bulgaria, Spania și Turcia.

 

 

FEDERAȚIA PATRONATELOR DIN TURISMUL ROMÂNESC 

Relaţii suplimentare:
Dr. ing. DRAGOŞ RADUCAN
Prim - Vicepresedinte Executiv FPTR
Tel 0744.544.056